- Browse by Subject
Artículos científicos
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Artículos científicos by Subject "Arduino"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Electrónica para Todos con el Uso de Arduino: Experiencias Positivas en la Implementación de Soluciones Hardware-Software(2019-12) Vidal-Silva, Cristian; Lineros, Matías I.; Uribe, Guillermo E.; Olmos, César J.Este trabajo presenta experiencias para con el desarrollo de proyectos Arduino, de estudiantes de Ingeniería Civil Informática de la Universidad Viña del Mar (ICI-UVM) en Chile, en un módulo (curso) de su proceso formativo. Las áreas de informática y electrónica usualmente consideran rumbos formativos diferentes sin presentar una clara hegemonía en el proceso de enseñanza, con un bajo desarrollo de competencias integradoras para la producción de soluciones que combinen hardware y software para el procesamiento de señales, lo que Arduino permite disminuir en alto grado. Este trabajo destaca que, en tan sólo seis semanas, los estudiantes de Ingeniería Civil Informática de la Universidad Viña del Mar fueron capaces de desarrollar competencias para el uso de Arduino con el fin de implementar sistemas prototipo para la adquisición y visualización de variables ambientales. Esto es sólo una prueba de que la electrónica y la computación están más accesible para todos hoy en día, con bajas barreras de costo y aprendizaje.Item Scratch and Arduino for Effectively Developing Programming and Computing-Electronic Competences in Primary School Children(2019-11) Vidal-Silva, Cristian; Serrano-Malebran, Jorge; Pereira, FelipeProgramming and designing computing-electronic solutions imply complex competences, which usually demand to restructure previous thinking and problem-solving knowledge. Both programming and computing-electronic design solutions ask for step-by-step thinking, and also being cautious regarding involved hardware items for the second one. Designing computing-electronic solutions is a non-trivial task since it unifies both worlds, even though platforms such as Arduino notably simplify that development. This article describes experiences of programming and computing-electronic teaching to a group of primary school children in Valparaiso-Chile by the use of Scratch and Tinkercad for the goal of developing programming and Arduino-based computing-electronic competences in school children. The obtained results demonstrate that children can effectively develop programming and computing-electronic theoretical and practical skills. These results also show that students can get abilities and enthusiasm to know more advanced skills and applications concerning sensing systems. Thus, programming and electronics can motivate the learning process in children.