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Browsing by Author "Urrejola-Contreras, Gabriela"
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Item Clinical Reasoning Training based on the analysis of clinical case using a virtual environment.(2020-08-20) Lisperguer-Soto, Sandra; Calvo, María Soledad; Urrejola-Contreras, Gabriela; Pérez-Lizama, MiguelIntroduction: Students experience difficulties defining a sequential order and analyzing variables when solving a clinical problem on real-time. Learning in a virtual environment using PBL and e-learning promotes hypothesis-generating research and case study through clinical reasoning. Methods: Twenty-two physical therapy students enrolled in a Clinical Reasoning course were asked to solve virtual clinical cases that included three different fields: orthopedic, cardiovascular/pulmonary and neurological. To evaluate the intervention, students’ perception as well as their lecture/lab academic performance, were considered. Results: An increase in academic performance in both lecture and lab average grades in comparison to previous years (ANOVA test, *p < 0.05). Fifty-eight percent of students reported prior study, critical thinking and technical language were aspects improved by this resource. Half of the enquired subjects also reported not having enough time to solve cases and suggested be given more adequate feedback. Conclusions: After this experience, teacher’s role as a facilitator in the teaching learning process, putting the studentin a leading role by using metacognitive strategies in tune with technology. Case-solving presents an advantage by improving the process of hypothesis-generation based on the information gathered from a case study problem. Early introduction of teaching strategies promote a systematic practice such as critical thinking through case study, and debate about the feedback needed for its achievementItem Talleres y evaluaciones de proceso: una herramienta que mejora el rendimiento en asignaturas integradas(2020-06-23) Urrejola-Contreras, Gabriela; Tenore-Venegas, Paulina; Elgueta-Perinni, Sebastián; Pérez-Lizama, Miguel; Araya-Herrera, Paula; Campos-Reinoso, PíaIntroducción: una tendencia actual en la educación superior es fusionar materias y articular las asignaturas integradas; sin embargo, hay menor rendimiento y un incremento de la reprobación. Se ha descrito como favorable la aplicación de evaluaciones de procesos como instrumentos de enseñanza y aprendizaje en ciencias de la salud, criterio pertinente de considerar en asignaturas de gran volumen de contenidos. El objetivo de este trabajo fue valorar el efecto de la evaluación del proceso sobre una asignatura integrada de anatomía y fisiología en estudiantes de ciencias de la salud y su relación con el rendimiento. Materiales y métodos: estudio experimental con 144 estudiantes de la Escuela de Ciencias de la Salud en la asignatura de Estructura y Función, distribuidos en dos grupos: control y experimental. Se diseñó e implementó una intervención metodológica para evaluar su efecto en el rendimiento académico. Resultados: la intervención del proceso en el grupo control experimental mejoró el rendimiento comparado con el grupo control tanto en el promedio como en las evaluaciones parciales de cada unidad (t-test < 0.05). En el grupo experimental se registró un incremento del rendimiento entre el 59 % y el 83 % de los estudiantes. Adicionalmente, la mejora progresiva modificó la condición de reprobación a aprobación en un 27% de los estudiantes tras la intervención (Anova: p < 0.05). Conclusión: la incorporación de evaluaciones de proceso parece ser una favorable herramienta para descomprimir las materias, aplicar lo aprendido, realizar seguimiento a las metodologías de estudio y mejorar el rendimiento de los estudiantes.