- Browse by Author
Browsing by Author "Garrido, Amanda"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Attitude to multiculturality at school scale: validation and psychometric properties on a Chilean sample(2021) Mera Lemp, María José; Martínez-Zelaya, Gonzalo; Bilbao, Marian; Zuleta, Roxana; Garrido, AmandaThe increasing number of immigrant students on the Chilean educational system stresses the importance of study teachers’ attitudes to multiculturality in schools settings. Nevertheless, there is a lack of adequate measurement instruments to apply on Chilean population. The aim of this work was to validate the Attitude to Multiculturality at School Scale (León del Barco et al., 2007) on a Chilean sample, composed by N=160 teachers. Confirmatory factor analysis showed that the unifactorial model had the best fit to the data. Correlation analysis revealed significant relations between attitude to multiculturality at school, perceived out-group threat and prejudice. Linear regression analysis showed that perceived threat and prejudice explained 42% of the attitude to multiculturality at school variability, supporting criterion validity.Item Los estudiantes de carrera en Educación Preescolar ante la inmigración latinoamericana en Chile(2021) Mera-Lemp, María José; Bilbao, Marian; Martínez-Zelaya, Gonzalo; Garrido, AmandaEl aumento de la matrícula de niños de origen inmigrante está generando nuevos desafíos para la educación Preescolar en Chile. Sin embargo, son escasas las investigaciones que indagan tanto en las actitudes de las educadoras hacia el colectivo inmigrante latinoamericano como en otras variables que pueden incidir en su construcción. Esta investigación exploratoria tuvo como objetivo analizar las relaciones entre la amenaza exogrupal, la autoeficacia cultural y el prejuicio afectivo en una muestra de 153 estudiantes de la carrera de educación Preescolar; además, se buscó determinar la contribución de la amenaza exogrupal y la autoeficacia cultural percibida en la explicación del prejuicio. Los resultados indican que la percepción de amenaza exogrupal y la autoeficacia cultural explican el 34.4% variabilidad del prejuicio afectivo de las participantes. Se discute acerca de la relevancia de estos resultados en la formación de las estudiantes.