- Browse by Author
Browsing by Author "Ferrada Ferrada, Cristian"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item ANÁLISIS BIBLIOMÉTRICO SOBRE DESERCIÓN/RETENCIÓN ACADÉMICA EN EL PRIMER AÑO DE UNIVERSIDAD EN LA BASE DE DATOS SCOPUS(Bibliotecas. Anales de investigación, 2021) Ferrada Ferrada, Cristian; Puraivan, Eduardo; Flores Sepulveda, Mónica; Lasnibat Godoy, TamaraObjective This article aims to develop a bibliometric analysis about the scientific production on academic dropout/retention during the first year of university, based off of the Scopus database between 1970 to 2020. The Methodology used corresponds to an adaptation made to the bibliometric analysis model of 5 stages. Different bibliometric indicators of analysis have been considered, such as productivity, different subjects and social structures. The Results show a prolific area in the research; there is also evidence of a thematic diversity in research related to academic dropout/retention, positioning the United States as the main producer on this growing area of study. The Originality analysis made on the results are carried out using Scopus’ own metrics and the Bibliometrix software. The Conclusions indicate little relationship between the authors, showing an area of research that grows over time and highlighting a correlation between countries and universities in developed countries as producing agents. KEYWORDS: Student retention; Student dropouts; academic achievement; Dropout factors; dropout retention; student dropout; academic retention; permanence; academic performance; retention.Item Diseño y presencia de actividades sobre educación financiera en los textos españoles de educación primaria(2021-05) Ferrada Ferrada, Cristian; Díaz Levicoy, Danilo; Puraivan, Eduardo; Silva Díaz, FranciscoEl objetivo de este trabajo es analizar las actividades relacionadas con educación financiera en libros de textos de Educación Primaria utilizados en colegios concertados y públicos de la Comunidad Autónoma de Andalucía, considerando la definición de la OCDE para la competencia financiera. A través de un proceso metodológico cualitativo, basado en el análisis de contenido, se estudió una serie completa de libros de texto para la asignatura de matemática. Los resultados muestran la existencia de 252 actividades que concuerdan con el modelo de Educación Financiera propuesto, destacando las categorías del valor del dinero (145 actividades) y estado y ciudadanos (133) con mayor presencia y, por tanto, mayor desarrollo de estas mismas de esta forma consideramos que una buena cultura en educación financiera a menor escolaridad facilitara las diversas decisiones económicas que enfrentarán los estudiantes en situaciones de incertidumbre económica.